Representations of the Nation and of the Other
in the Slovenian Periodical Press Before and After 1991:

Engagements and Implications

Taja Kramberger, Sabina Mihelj, Drago B. Rotar

Defining ‘Quality Press’

In debates on the role of public media that have proliferated throughout Europe after the rise of
commercial media in the 1980s and (in former communist countries) in the 1990s, the claims to
‘quality’ were a common argument in support of the state-sponsored media, usually labelled as
‘public’. However, as various authors have noted, the exact definition of quality was lacking and
the notion of ‘quality’ itself was often used to refer to a variety of meanings, even conflicting
ones, and was thus open to manipulation (cf. Keane 1992: 112; Basi¢-Hrvatin 2002: 16).
Arguably, the definition of ‘quality’ suggested in the general outline of the project on the quality
press in Southeast Europe is similarly open to manipulation. The notion of ‘quality press’ is not
explicitly defined, but seems to refer to those periodical print media which provide a platform for
‘important public debates on the key issues of the societies in Southeast Europe’. Such a notion
could hardly be used as an analytical concept. As this paper aims to demonstrate, the chief
problem of publications that initiated ‘important public debates on the key issues’ in Slovenia in
the recent past was not necessarily their relatively low circulation and commercial pressure of
high-circulation periodicals. Despite their relatively low circulation, some periodicals managed
to provoke debates that were featured on the front pages of periodicals with the highest
circulation, or got addressed in prime-time TV and radio newscasts. However, it should be taken
into account that not every periodical that has raised issues of purportedly public interest was
concerned with aims such as the pluralization of public debate or prevention of social exclusion.
Quite the contrary: in some cases, the specific discursive frames and representations activated by
such periodicals would suggest a narrowing down of ‘the public’ — for example by equating the
‘public’ with a certain nation understood primarily in ethnic terms, and excluding or at least
marginalizing various segments of the citizenry such as other nations, women, refugees, asylum
seekers, gays, lesbians and bisexuals, drug addicts, Muslims etc.

The debate focalized and elaborated in Slovenia in 1987 by a cultural journal called Nova

Revija [New Review] is a case in point. In its 57" issue, published under the title Contributions to



the Slovenian National Programme, a number of Slovenian writers, poets, lawyers, sociologists
and philosophers (mostly belonging to the Heideggerian circle) expressed concern about the
‘crisis’ (a label widely used to describe the situation in Yugoslavia in the 1980s) and discussed
options available to the Slovenian nation. The thematic issue was conceived as a Slovenian
counterpart to the infamous Memorandum of the Serbian Academy of Sciences and Arts, a
document issued in 1986 and used as a blueprint for Serbia’s onslaught on the federal structures
as well as for the subsequent war (cf. MagasS 1992: 199-200). Similarly, arguments and frames
offered in the 57" issue of Nova Revija were used to underpin the political programme of
DEMOS, a coalition of predominantly right-wing and nationalist parties that rose to power
following the first multiparty elections in Slovenia in spring 1990. Moreover, many contributors
to the 57" issue became active political figures or chief ideologues of the coalition. It is
important to note that Nova Revija still holds a privileged position in Slovenian collective
memory as the forerunner of democracy despite the fact that the crucial arguments and frames
offered in the 57" issue were unmistakably nationalist. In one way or another, their red thread
was the idea that the political unit should coincide with the cultural/ethnic unit, which is
precisely the core idea of 19" and 20" century nationalisms (cf. Gellner 1987; 1998). For
example, a conceptual distinction offered by one of the contributors, the philosopher Tine
Hribar, who later became one of the chief advisors to the coalition — namely the distinction
between ‘narod’ (nation without a state) and ‘nacija’ (nation with a state) — was central to
DEMOS’s arguments in favour of Slovenia as an independent nation state.'

It is important to note that the political programme — we might also say an outline for the
homogenization of the mental horizon — fostered by the Nova Revija circle was initially rejected
as heretical. However, by 1990 it gained support not only in the DEMOS coalition, but also in
the opposition parties, including the reformed communists. The reformed communists’ leader
Milan Kucan, who was elected president of the republic in the first multiparty elections and
remained in office until 2002, eagerly endorsed nationalist arguments in order to enhance his
public appeal. Moreover, the period between 1990 and 1991 — the crucial period for the
establishment of Slovenia as an independent state, which included events such as the plebiscite
for independence in December 1990 and the Ten-Day War — was also the period when political

disagreements were repeatedly suspended in favour of ‘national unity’ and ‘national survival’.

" According to Hribar (1987: 3-4), one of the leading proponents of the Heideggerian circle, the understanding of
‘nation’ to be adopted by the new Slovenian national programme should be the one fostered by G. W. F. Hegel
rather than that developed by Ernest Renan. Following Hegel, a ‘narod’ only becomes a historical nation or ‘nacija’
(i.e. participates in the history of the World Spirit) when it forms its own state. Contrary to that, the conception of
nation furthered by Renan, according to which a nation is, above all, a perpetual plebiscite, should be, argued
Hribar, rejected; following this definition, Slovenians could easily choose to disappear as a distinct nation and
become an indistinguishable part of the Yugoslav nation.



After the establishment of Slovenia as an independent state, its nationalism was never publicly
denounced; at the most, it was dealt with as ‘patriotism’. Most recently, it was discursively
appropriated to the new political conjuncture as ‘noble patriotism’ (as further promoted by Ale$
Debeljak 2003; cf. Kramberger 2003). The absence of a public denunciation of the nationalist
foundations of Slovenia’s ‘independence’ and ‘democracy’ is, as this study aims to show, the
defining feature of virtually every important public debate in Slovenia after 1990.

Therefore, when providing an overview of a selection of important public debates that took
place in Slovenia after 1991, this study will pay special attention to the discursive frames and
references used in various periodical print media, and provide an assessment of those frames
from the point of view of their involvement in narrowing down or opening up the public space.
This, however, should not mean that the economic and legal context should not be taken into
account and that it should suffice to focus on a disembodied conflict of discourses and symbols.
To rephrase Pierre Bourdieu’s discussion of religious language, the crisis of language and its
performative efficacy ‘is not limited, as is often believed, to the collapse of a world of
representations: it is part of the disintegration of an entire universe of social relations of which it
was constitutive’ (Bourdieu 1991 [1982]: 116). Any discussion of the role of mass media in
political processes can thus only be partial if it fails to address both the level of symbolic
representations (re)produced by the media and the level of institutional structures necessary for
the production, dissemination and reception of these representations, including, first and
foremost, the legal structures, political and economic practices affecting media institutions.
Therefore, while focusing on exclusions inherent in representations and discursive frames
offered by various media, this paper points also to those elements of media policies in Slovenia
after 1991 that have supported the perpetuation of such frames during the period in question.
Arguably, in Slovenia the universe of social relations established with the independence in 1991
— and to a large extent inculcated into various state institutions — still persists. The imminent
entry into the European Union, and the changes needed for this step to be made, have already

brought some important changes.

The Media System in Communist Yugoslavia: Democratization or a Prelude to

Disintegration?

Apart from brief treatments of the most important legislation and general features of the

ownership structures of mass media in communist Yugoslavia in general (cf. Thompson 1994: 5-



21), and a treatment of the periodical Perspektive [Perspectives] that was published in 1960-
1964 (Repe 1990), the history of the periodical press in Slovenia after World War II remains an
almost blank page in the available historiography. Only since 2000 have works dealing with the
periodical press in this period been appearing, yet for now mostly in the form of unpublished
graduation theses (Gorse 2000; Hvale 2001; Lunder 2001; Seni¢ 2002; Zibret 2002). Therefore,
any considerations of the periodical press (including the mass periodical press) in Slovenia under
communism can be limited only to very general sketches.

Immediately after the Second World War, the two key newspapers in Slovenia were
Slovenski Porocevalec (Slovenian Reporter; first two numbers published in 1938, from 1941
published as an organ of the Liberation Front, from 1945 as a daily newspaper), and Ljudska
Pravica (People’s Justice; established in 1934 as an official organ of the Communist Party of
Slovenia, from 1945 published as a daily newspaper). After the war, both dailies were de facto
more or less linked to the Communist Party of Slovenia. While the former was regarded as more
pro-Western, the latter had the reputation of being more pro-Eastern (and thus pro-Soviet). In
1959, the Slovenian Communist Party branch decided to merge the two newspapers into one and
change the title to Delo [Work], officially because the Slovenian market was deemed to be too
small for two newspapers (cf. GorSe 2000: 58; Zibret 2002: 18-19). Two other important dailies
that must be mentioned are Vecer [Evening| and Ljubljanski Dnevnik [Ljubljana Daily], later
known as Neodvisni Dnevnik [Independent Daily], and finally only as Dnevnik [Daily]. The
former was established in 1952, was based in Maribor, the second largest city in Slovenia, and
targeted the northeastern part of the republic. The latter was established in 1951, and was
catering predominantly to the inhabitants of the republic’s capital and the wider region. The
newspaper with the widest circulation in the period was the weekly Nedeljski Dnevnik [Sunday
Daily], issued as the seventh number of Ljubljanski Dnevnik (www.dnevnik.si).

The periodical which became the central forum for democratization processes in the 1980s,
the weekly Mladina [Youth], was founded as the journal of the youth branch of the republican
Communist Party in 1943 (Supancic¢ 2002). Another important periodical, the fortnightly Nasi
Razgledi [Our Views] (later known as Razgledi [Views]), dedicated to cultural, social, political
and economic issues, was established as a special review published by the Delo publishing house
in 1952. Finally, in the same year, also the most important Slovenian newspaper attached to a
religious institution, Druzina [Family], was launched by the Catholic Church (Pavlovi¢ 2002).

In Yugoslavia, especially low-circulation journals dedicated to the questions of culture,
with contributors coming from circles of writers, literary critics, historians, philosophers etc.

would occasionally issue articles that were not favourably accepted by the party elite. Among



such journals in Slovenia one should mention at least Nasa Sodobnost [Our Contemporary
Times] (1953-present, from 1963 as Sodobnost), Perspektive [ Perspectives] (1960-1964), and
Problemi [Problems) (1962-present).” Existing analyses of those periodicals are scarce, largely
written through the optic of developments in Yugoslavia in the late 1980s and 90s, and can thus
provide only a partial insight into the actual functioning of the periodicals in question. Yet they
do show that an important part of discussions going on in these journals was centred on the
notions of nation and (national) culture. In 1961, for example, both Nasa Sodobnost and
Perspektive participated in the debate on nationalism started by an exchange between the
Slovenian literary theorist and critic DuSan Pirjevec and the Serbian novelist Dobrica Cosic.
While Cosi¢ claimed that ‘vampire nationalisms’ would always be an obstacle to interethnic
mixing in Yugoslavia as long as republics existed, Pirjevec accused Cosi¢ of ignoring the
tendency towards unitarism, and its possible overlapping with Serbian hegemonic tendencies.’
While the self-definitions of political elites in other parts of the Eastern bloc were
characterized by a single defining negation — namely the negation of things Western — the
official self-definitions in Yugoslavia were based on a double negation, namely on the negation
of both ‘the East’ (Stalinist communism) and ‘the West’ (capitalism). In the period after 1948,
Yugoslav party elites strove to develop their own, neither-Western-nor-Eastern political system,
namely self-management socialism. A crucial part of this policy was the belief in the gradual
withering away of the state, which served as one of the main arguments underpinning the gradual
decentralization of the state. At the same time, the media were also decentralized. With the
exception of a couple of pan-Yugoslav media (the daily Borba, the news agency Tanjug, and the

short-lived television Yutel), they were controlled at the republican or provincial level and were

* After the Second World War, the publication of some of the most important and elaborated — i.e. socially,
culturally and critically susceptible — quality journals from the pre-war period (such as, for example, Modra Ptica
[Blue Bird], published monthly between 1929-1941) was discontinued. The new regime had established rather strict
and oppressive selection criteria of the cultural memory (and oblivion), and in the newly formulated frames of
collective memory critical thought was not appreciated. The intrusion of the monolithic representative frames and
the radical reduction of the choice of readings available to the potential readership of the press had deep effects and
consequences for the shaping of the public sphere. As Mary Douglas notes (1986: 21ff), these effects and
consequences are especially stressful in the frames of the small-scale societies — such as the society of Slovenia also
was/is - as they give scope to many interpersonal conflicts. In the case of post-war Slovenia, such circumstances
established awkward, literally personified institutions, which played by far the most important role in the process of
classifying and forgetting (Josip Vidmar, the main political and cultural ideologist in the post-war period in
Slovenia, is a case in point: He was the leading cultural critic, the principal agent of the journal Sodobnost and a
close collaborator of the communist nomenclature of Yugoslavia).

? But maybe even more important than the ethnic and national(istic) polemics, which are usually accentuated and
permanently put at the forefront of the analyses, was the attempt of the few Slovenian intellectuals (such as Taras
Kermauner, Primoz Kozak, Vital Klabus, and some others) to fasten the Slovenian intellectual thought to the
contemporary currents in Europe (particularly to the publicly critical French production; for example, the influence
that Sartre had upon the authors of the journal Pespektive almost totally escaped the later authors of the analyses, not
to mention the first penetrations of the ideas of structuralism etc.). After the journal Perspektive was suppressed
(1964) a new, politically launched journal, namely Problemi (1962—present), proceeded to be published, and the
journal soon (partly) appropriated the vision of the former Perspektive.



increasingly geared towards republican or provincial audiences, thus developing a number of
distinct public forums. However, although the Yugoslav media system provided opportunities for
the constitution of a number of distinct public forums, it must be kept in mind that the
decentralization and ‘democratization’ of Yugoslav mass media was carried out largely along
republican and thus often also national lines (Robinson 1977: 192-199). The consequence was
that the various opinions were not confronted in one single public sphere, but were rather co-
existing in a multitude of parallel, relatively closed, and only partially overlapping spheres, to a
large extent delimited along national lines (with the notable exception of Bosnia and
Herzegovina). Furthermore, the tendency towards a segmented public sphere in communist
Yugoslavia becomes even more evident if one takes into account the linguistic diversity and the
fact that not all Yugoslav citizens were able to understand all the languages of all the other
nations and nationalities. Thus, media production in the Slovenian and Macedonian language, for
example, was incomprehensible to most of the Yugoslav audiences.

The results of an opinion poll conducted in 1983, focusing on the knowledge about other
Yugoslav nations and nationalities, showed a predictable picture: a low level of common
knowledge shared among various nations and nationalities in the federal state (cf. Klinar 1984:
111-114). Both scholars and politicians were arguing for the implementation of policy changes
that would secure a higher level of commonly shared knowledge among Yugoslav citizens. In
the late 1970s, a new law on the press and public information as well as a new law on education
curricula begun to be discussed, and both generated great controversies. The educational reform
was blocked in the republican Assembly in Slovenia after a public protest initiated by the
members of the Association of Slovenian Writers, since the changes were deemed to lead to an
erosion of the Slovenian cultural specificity (cf. Repe 2002: 45-47). The new law concerning the
press was adopted in 1985, yet it failed to bring about a unified regime of public information for
all of Yugoslavia; because the law was initiated by the federal government and led to greater
uniformity, the attempts to implement it were increasingly regarded as undemocratic (cf. Ramet
1992: 424-426).

The history of the media in the last decade of communist Yugoslavia has been treated in a
number of works, yet sources that would focus on media in Slovenia in the period are, again,
virtually nonexistent.* This void can be explained as a consequence of the general tendency to

regard Slovenia’s recent developments as a ‘success story’, sharply distinct from paths trodden

* By contrast, the media in Serbia in the 1980s have already been quite extensively studied; most attention has been
paid to the daily Politika, but also periodicals such as NIN, the state television, and some oppositional media have
received considerable attention as chief actors in the preparation of conflicts that erupted in the 1990s (Slap$ak et al.
1997; media-related contributions to Popov 2000 [1996] etc.).



by other states formed on the territory of communist Yugoslavia in the same period, and almost
unequivocally democratic (see Bebler 2002 for a recent example of such rhetoric). The short list
of main reasons that are usually mentioned as fostering the successful exit from communism in
Slovenia — relative economic prosperity,’ a strong civil society,’ and an ethnically homogeneous
population’ — matches the ones usually to be found in Central Europea n states. However,
Slovenia was part of Yugoslavia, and what is more, many analysts of the collapse of the federal
state tend to see the Slovenian Declaration of Independence adopted by the republican Assembly
on 25 June 1991, as well as the longer process of establishing an independent nation state and the
concomitant rise of ethno-nationalism, as one of the main triggers, if not causes, of the final
dissolution (cf. Woodward 1995). Despite this, the history of transition in Slovenia, especially of
its early phases, remains among the least researched developments potentially leading towards
the collapse of the federal state. Only recently have books dealing specifically with Slovenia’s
early phase of the exit from communism been appearing, yet they still remain scarce and — apart
from a handful of articles in collective volumes — fail to provide a critical examination of ethno-
nationalist conceptions of state and territory and their gradual rise throughout the late 1980s.
Historians are particularly reluctant to treat these issues; if they do address them, they tend to
avoid labelling various phenomena in Slovenia as nationalist, stressing that they were simply
reactions to Serbian hegemony.® A rare critical voice among scholars dealing with media that
pointed to the nationalistic discourses rising in media in Slovenia in the late 1980s was Slavko
Splichal (1992), yet he dedicated his works mostly to the developments after 1990 and to
comparative analysis of media policies and systems in the wider region in the post-socialist
period. Given the lack of relevant literature based on analyses of media texts, policies etc., the
overview of this period is again limited only to sketches.

Until the late 1980s, most high-circulation and high-coverage media in Slovenia were
reluctant to allow voices challenging the existing arrangement of Yugoslavia, and a plurality of
opinions in general, to enter their pages and waves. However, sometimes they were obliged to do

so, since they had to comply with the constitutionally guaranteed right of reply. In the early

> Throughout Yugoslavian history (both inter-war and post-WWII), Slovenia was economically the most prosperous
part of Yugoslavia. In the late 1980s, with a population of approximately two million or 8.4% of the total Yugoslav
population, it produced 16.8% of the national domestic product (Zarkovic Bookman 1991: 35).

% A comprehensive, non-partisan history of the so-called civil society in Slovenia is yet to be written. For some
useful contributions in English discussing selected aspects of the civil movements in Slovenia in the 1980s such as
the punk movement, the feminist movement and the strikes, see Tomc, JaluSi¢ and Kuzmanié, all 1997 [1994].

7 According to the last Yugoslav census in 1991, the population consisted of over 87% ethnic Slovenians. In terms
of ethnic homogeneity, no other Yugoslav republic could rival Slovenia.

¥ For example, Carmichael and Gow (2000) and Repe (2002), both explicitly dealing with Slovenians and the break-
up of Yugoslavia, remain disturbingly silent or benevolent when touching upon the question of ethno-nationalism. A
similar lack of critical distance is to be found in many of the contributions to Benderly and Kraft (1997 [1994]).



1980s, MatevZ Krivic, a Slovenian jurist — a specialist in constitutional law, as well as party
member — wrote a number of critical articles, including one which criticized the editor-in-chief
of Delo (Jak Koprivc). These articles were initially rejected by the newspaper, and so were also
Krivic’s appeals to the court. However, in 1984 the Supreme Court of Slovenia ruled that Delo
should publish the article (Sparks 1998). While major mass media still rejected oppositional
voices, a number of periodical print media adopted the role of forums for discussions challenging
the legitimacy of the existing regime. In Slovenia, two periodicals in particular usually play a
prominent role in recollections of the period offered by historians and mass media in the 1990s:
the already discussed Nova Revija and the weekly Mladina. While Nova Revija often promoted
nationalist arguments and the view that Slovenia should become a fully sovereign (ethno)nation
state, Mladina countered the homogenization brought about by such ideas. Mladina is usually
celebrated for being the focal point of dissent in the late 1980s, publishing articles critical of the
Yugoslav Peoples’ Army (YPA). In the summer of 1988, the clash with the YPA culminated in
the trial against ‘the Four’, i.e. the trial against two of Mladina’s journalists, the editor and an
army officer accused of leaking a secret document (cf. Repe 2001: 38-46). Indeed, this event was
used as a focal point of the homogenization of Slovenian opinion — not only against the federal
army, but partly also against the federation and Yugoslavness in general. However — a fact
virtually never mentioned in the accounts of Slovenia in the 1980s — such a use of the ‘trial
against the Four’ was characteristic of the dominant, high-circulation Slovenian media,
especially from 1989 onwards. It should be taken into account that ideas that were publicly
rejected by the republican elites in 1987 became widely shared by an important segment of the
newly formed political spectrum in 1990. What had been a heretic idea in 1987 — namely to
establish a fully sovereign Slovenian nation state — became a guiding motto of most political
parties in the run-up to the first multiparty elections in 1990.’ In this period, most central
republican mass media began unequivocally supporting ideas which were first shared only by
small oppositional circles. In May 1989, for example, the central republican daily, Delo,
removed the subheading ‘Proletarians of all lands, unite!” from its front page. A couple of weeks
later, it published a commentary supportive of the May Declaration, a document prepared by the
Nova Revija circle and the Association of Slovenian Writers, arguing for a Slovenian nation state
(cf. Zibret 2002: 31-32). While earlier moves of a similar kind were countered not only by the

republican authorities but also from inside the editorial board of the daily itself, this time the

? This transformation is at least partly due to the general fear of a military putsch that dominated in Slovenia (and
Yugoslavia) by that time.



pressure from the Alliance of Socialist Workers of Slovenia had to face a unified front of Delo’s
chief figures.

After the 1990 elections, other high-circulation print media as well as broadcast media with
the widest coverage were gradually adopting the same discursive frames, serving the idea of an
independent Slovenian nation state. Their participation in the propaganda campaign for the
plebiscite for an independent Slovenia organized by the republican government in December
1990 is a case in point. Apart from the daily Dnevnik and the weekly Mladina, the main mass
media, including the weekly Druzina owned by the Catholic Church, had no reservations about
supporting the campaign. On 10 December, four days after all political parties represented in the
republican Assembly unanimously decided to support the plebiscite, Delo appeared with a brand
new motto: ‘An Independent Newspaper for an Independent Slovenia’. At this point, virtually all
media were debating ‘key issues of public concern’, yet the rising consensus was that the
concerned public was, first and foremost, the Slovenian (ethno)nation (cf. Mihelj 2003a). The
debate on human rights, crucial to the discussion surrounding the ‘trial against the Four’ in 1988,
moved to the backstage. To use a succinct formulation offered by Slavko Splichal in his
discussion of developments in media systems in Central and Eastern Europe after 1989: ‘[T]he
issue of democratization was reduced to the rights of nations (and not citizens)’ (Splichal 1992:

38)."

The Media Landscape in Slovenia after the Dismemberment of Yugoslavia

In contrast to the situation with literature on media in Slovenia in the period of communism,
works dealing with media developments in Slovenia after 1990 abound and allow for a far more
comprehensive picture of the media than in earlier periods. Contrary to what has happened in

some other countries from the former Eastern bloc (cf. Giorgi 1995), the largest part of the

' In the same period, Mladina, as well as the daily Dnevnik, countered the homogenization of Slovenian public
opinion (cf. Mihelj 2003a). Yet by that time, Mladina’s circulation — which rose from 10,000 to above 28,000 in
1987 alone — had already begun to drop, while the readership of Dnevnik was mostly limited to Ljubljana and the
surroundings. Other mass media that contributed to the pluralization of the public sphere in the 1980s, yet are only
exceptionally mentioned in the accounts of the period, include Radio Student, a student-run radio station based in
Ljubljana, established in 1969; the journal Katedra (1961-1996), an organ of the students of the University of
Maribor; Tribuna (1951-present), an organ of the students of the University of Ljubljana; Teleks (1977-1988, 1988-
1990 as Telex); and the short-lived supplement to the daily Dnevnik titled Podmornica [Submarine] (1990-1991).
The latest was conceived to be a highly profiled intellectual supplement following the example of Le Monde
Diplomatique. But such high aims were soon rebutted by the editor-in-chief of Dnevnik (Milan Meden). The main
projecting editor of Podmornica was Drago B. Rotar. Around that time he also published a book of critical essays on
the subordination of Slovenian authorities in Yugoslavia (Rotar 1989; before the dissolution of Yugoslavia), as well
as some articles on the genesis of the nationalistic construction of Yugoslavia (Rotar 1993; after the dissolution of
Yugoslavia).



10

Slovenian periodical press market is held by a small number of local owners with stakes in
numerous affiliated companies, and is not substantially controlled by large European and
American corporations (cf. Ba$i¢-Hrvatin and Milosavljevi¢ 2001). Three out of four existing
daily newspapers (Delo, Vecer and Dnevnik) originate from the period of communist
Yugoslavia. The fourth daily, Slovenske Novice [Slovenian News], which soon adopted an
overtly tabloid editorial policy, was established in 1991 by a group of journalists working for
Delo and is published by the same publishing house. Except for Slovenske Novice, three other
dailies formed after 1990 (Slovenec [The Slovenian], Republika [Republic), Jutranjik [Morning
Newspaper]) failed, while the fourth one, Finance [Finances], is mostly limited to financial
issues and has a much lower circulation. The failure of the first three dailies is seen as a
consequence of the fact that they were predominantly political ventures not paying sufficient
attention to the expectations of the market, but also of a lack of necessary financial resources and
adequate professional criteria (cf. BaSi¢c-Hrvatin and Milosavljevi¢ 2001: 35). At the turn of the
millennium, the four biggest media companies, which published the above-mentioned four most
important dailies, controlled more than 90% of the daily newspaper market (cf. BaSi¢-Hrvatin
and Milosavljevi¢ 2001: 17).

As far as the legislation on media is concerned, the Mass Media Act that came into force in
1994 proved to be deficient and did not manage to secure the legal and financial conditions for
plurality in the media. Similarly to the other post-communist and post-socialist countries, the
media in Slovenia were supposed to be completely removed from the power centres and
centralized control, and thus from the state. Contrary to Western Europe, the democratization of
the media was expected to go hand in hand with the introduction of private property and market
mechanisms, with no regulation needed on the the part of the state (cf. BaSic-Hrvatin and
Milosavljevi¢ 2001: 14), the sole exception being the public broadcasting service. In 2001,
another law legislating media was adopted, which is too detailed in regulating the interests of the
state but too loose with regard to the protection of citizens’ interests. Furthermore, just as the law
adopted in 1994, the new law has likewise failed to give an answer to the question of what is the
media policy promoted by the Slovenian state (cf. BaSi¢-Hrvatin and Milosavljevic¢ 2001: 11);
nor has it managed to guarantee a transparent ownership structure of media (cf. 2001: 36-44).
After 1989, the formerly ‘socially owned’ and ‘socially managed’ publishing houses declared
independence from the state and parties, yet the state has remained an effective owner of
important shares in all the four existing dailies, and is exempt from ownership restrictions (cf.
Basi¢ Hrvatin 2002: 14). And it is mostly through the control of ownership that political control

over the media is also exerted.



11

As Slavko Splichal pointed out, the political and economic elites in the region tended to
use nationalist policies to maximize power and profits while neglecting the development of the
public sector as the foundation of more democratic communication. Also, they were inclined to
support fears about national sovereignty which led to a neglecting of issues of pluralism in
society (cf. Splichal 1992: 40-46). The various aspects of media coverage discussed in the next
section clearly exemplify the persistence of such tendencies in Slovenia throughout the 1990s
and also after 2000. It is important to keep in mind that, as Drago B. Rotar argues (cf. Rotar
1989; 1993 and 2002), the nationalist discourses in the 1990s, while presented as a continuation
of much earlier developments, were actually firmly established only after 1990. The nationalistic
stereotypes promoted in the late 1980s, in the first place by the circle of Nova Revija, were later
uncritically and unreflectively adopted even by purportedly oppositional parties. Similarly, the
mass media apparently spontaneously appropriated the same discourses. Two questions remain:
Who is responsible for such a generalization of nationalistic pastiches, and who — if anyone, by
then — was able to recognize the subtle dimensions of the nationalistic reinterpretations of the

current events.

The Role of the Periodical Press in Public Debates after 1990: Media as Instruments of the

Nationalizing State

The analysis presented below draws largely on a rereading of existing analyses of media
representations in Slovenia after 1990, most of them published by the Open Society Institute
and/or Peace Institute in the Media Watch Series from 1998 onwards. Other important sources
for the present paper include the results of a research project on the representations of culture in
Slovenian media carried out in 2000-2002 (Kramberger et al. 2002a; 2002b), as well as the
results of other research projects whose results have been partly published or publicly presented
(Mihelj 2003a; 2003b). While analyses of the economic and legal aspects of the transformation
of the media system in Slovenia after 1990 comprehensively cover developments over the whole
decade, many analyses of the media products and texts from the same period remain fragmental,
limited to just one topic or a narrow selection of media. Moreover, analyses of reception are
virtually absent (a rare exception being Pusnik 1999), and considerations of relations between
the legal and economic context of production and the actual media output are made at best in
passing. Finally, most of the existing analyses focus on what they deem to be negative tendencies

in media coverage, and only marginally mention positive cases, i.e. examples of authors, articles



12

or media that counter the dominant tendencies, never providing a full-scale analysis of their
strategies.

The first of the two tables below lists a selection of periodical print media most often
treated in the analyses that served as the basis for this study, and/or regarded as most relevant to
the formation of public opinion on the nationwide level in Slovenia after 1990. The second table
includes two magazines and one book series that have an explicit focus on the media. The
magazine Medijska PreZa [Media Watch] and the book series Media Watch are both published
by the Peace Institute from 1998 and systematically monitor the mass media for various forms of
ethnocentrism, racism, sexism etc. The magazine Ampak [But], which includes a section
dedicated to media, was established in 2000 and aimed to fill the void left after the closing down
of Razgledi. Judging from the publisher and from some responses in other media, the magazine
presents a continuation of frames and references characteristic of the journal Nova Revija, yet no

extensive analyses of the magazine that could provide a fuller picture have been made.

Table 1: Periodical Press Most Relevant to the Formation of Public Opinion on the
Nationwide Level in Slovenia after 1990

Daily newspapers Weekly magazines
Delo Dnevnik Vecer Slovenske Mag Mladina | DruZina | Nedeljski (Nasi)
novice dnevnik Razgledi
Years of 1959''- 1951- 19522 1991- 1995- 1943- 1952- 1962- 1952-99
publication
Current/last Darijan Miran Majda Marjan Danilo Jani Franci Vaso Marko
editor"” Ko§ir Lesjak Struc Bauer Slivnik Sever Petri¢ Gasar Crnkovi¢
Current/last 85,000- 65,000 62,000 97,102 17,000 18,500 55,000 170,000 N/A
circulation" 110,000
Publisher Delo Dnevnik Vecer Delo Salomon | Mladina | DruZina Dnevnik Delo
2000

"' An eponymous newspaper was established as early as 1921 in Julijska Krajina, a region that included the
easternmost part of contemporary Slovenia and the westernmost part of contemporary Italy. It was supported by
both the Slovenian and Italian socialist parties in the region, and was conceived as a communist outlet published in
the Slovenian language, targeting the members and supporters of the communist movement among Croats and
Slovenians inhabiting Julijska Krajina (cf. GorSe 2000: 21).

> The immediate predecessor of Vecer, the daily Vestnik [Newspaper], was launched as early as 1945. Cf.
WWWw.vecer.Si.

" If a newspaper has a general editor and an editor-in-chief, only the name of the editor-in-chief is provided.

"* Some of the numbers regarding current circulation are based on data provided by publishers themselves and
available on their official Internet sites (www.dnevnik.si, www.delo.si, www.vecer.si, www.druzina.si or on the
pages of printed editions, whereas others are taken from the bulletin Dosje MM — Velika knjiga slovenskega
oglasevanja [Dossier MM — The Big Book of Slovenian Advertising]. Above mentioned are the numbers of printed
copies; the numbers of the sold copies are slightly lower (for example, weekly DruZina: printed — 55,000 copies;
sold — 53,000 copies).



13

Table 2: Magazines and Book Series with a Focus or Special Section on Media

Magazine Medijska preZa Series Media Watch Magazine Ampak
Years of publication 1998- 1998- 2000-
Current editor(s) Brankica Petkovic Brankica Petkovic Niko Grafenauer
Current circulation 800 N/A 3,500
Publisher Peace Institute Peace Institute Nova Revija

The Slovenian print media after 1990, while purportedly defending democracy, eagerly
participated in the policies of the nationalizing state, a state acting as a representative of one
‘core nation’ (Slovenian nation) defined in ethnic terms, a nation sharply distinguished from the
citizenry as a whole (cf. Brubaker 1996). More broadly, existing analyses of media coverage
show that for the most part, printed periodical media in Slovenia after 1990 participated in the
perpetuation of the discourse of patriotism which is, according to Ton¢i Kuzmani¢, structured
along five axes of exclusion: 1) gender (male); 2) sexual orientation (heterosexual); 3) religion
(Catholic); 4) nationality (Slovenian); 5) geo-politics (Western) (Kuzmani¢ 2003: 27-32). When
it became clear that Slovenia was on its way to becoming a separate state, and especially after
some of the above listed lines of exclusion were inculcated into the new constitution adopted in
1991," movements acting against these exclusions and aimed at pluralizing the public sphere in
the 1980s were faced with an ever more limited access to the public sphere.'®

In the late 1980s and the early 1990s, feminist and women’s groups, which constituted a
strong strain among the so-called ‘alternative movements’ in the 1980s, had to face a radical
drop in the percentage of female delegates compared with earlier periods:'” from 26% at the
beginning of the 1980s to only 14% and even 8% in 1996 (cf. Gaber-Anti¢ and Jeram 1999:
273). In late 1991, less than two years after the first multiparty elections in Slovenia, various
women’s groups, political parties etc. had to gather in front of the parliament to protest against
the removal of the constitutional paragraph guaranteeing reproductive rights." According to

existing analyses (BaSi¢-Hrvatin 1999; Kuhar 2001b; HrZenjak et al. 2002), sexist discourses

" For example, the new Slovenian Constitution clearly defines the Slovenian (ethno)nation as the prime owner of
the state. In the Preamble, it refers to ‘the historical fact that Slovenes have formed over many centuries of struggle
for national liberation, their own national identity and established their own statehood’ (Trifunovska 1994: 434).

' From this point of view, the situation with mass media in Slovenia after 1989 may be seen as a confirmation of
Jack Snyder’s and Karen Ballantine’s argument that ‘promoting unconditional freedom of public debate in newly
democratizing societies is, in many circumstances, likely to make the problem worse’ (Snyder and Ballantine 1996:
61-62; cf. also Bervar 2002: 16-18 for similar arguments).

"7 Under socialism, representation of women in politics was relatively high, since the legal equality of women was
an important part of the legitimization of the socialist system. The system guaranteed women a number of rights
which, after 1990, began to be regarded as a forced emancipation that destroyed socialization and the family (cf.
JaluSic 1997 [1994] 139-143).

"® The constitutional paragraph regarding the ‘human right to decide upon the birth of one’s own children’
(reproductive rights) remained the last point of disagreement in the entire constitutional debate in Slovenia in the
early 1990s (cf. JaluSi¢ 1997 [1994]).



14

persisted in the mass media in Slovenia throughout the 1990s. Most importantly, the results of
some analyses (Pajnik 2003; Kramberger et al. 2002a; 2002b) disclose an absolute lack of any
alternative ways of reporting on women in the Slovenian print media, including also periodical
media which were otherwise at the forefront of breaking the exclusivist discourses in 1990s, such
as the weekly Mladina. This result may indicate that the gender divide constitutes the very
bottom-line of the net of exclusions structuring the public discourses in Slovenia.

Similarly to the various feminist and women’s groups, also movements for gay, lesbian,
and other non-heterosexual rights — another strain of initiatives that contributed to the
pluralization of the public sphere in 1980s — experienced a shrinkage of the public sphere after
the actual establishment of political pluralism in Slovenia. The number of media representations
of homosexuality rose rapidly in the early 1990s, yet as Roman Kuhar points out (2003: 34-39),
a large part of this rise is due to the rising amount of representations of homosexuality as a
‘curiosity’ or ‘attraction’ in the popular press. In contrast to that, the periodical Teleks, which
included a well-established forum for gay and lesbian rights and provided a space for a more
articulated debate on the issue, was closed down in 1990.

Apart from participating in the perpetuation of representations which would support the
ideal of a heterosexual and patriarchal society and excluded or de-privileged parts of the
population which do not conform to such an ideal, the mass media in Slovenia after 1990
contributed also to the reproduction of representations which would privilege the members of the
Slovenian (ethno)national community while excluding members of other national communities,
especially those inhabiting states to the south and east of Slovenia. Throughout the late 1980s
and early 1990s, the political elites and the mainstream mass media in Slovenia were framing the
process of gaining independent statehood in terms of exiting ‘the Balkans’ — and thus first and
foremost exiting Yugoslavia — and entering ‘Europe’ (cf. Baki¢-Hayden and Hayden, 1992).
Among the phenomena that repeatedly challenged this frame were the various forms of
immigration. For example, the presence of a growing number of refugees after the outbreak of
the war in Bosnia and Herzegovina in 1992 (Doupona Horvat et al. 2001) was a disturbing sign
of the fact that ‘the Balkans’ were not as far away as the prevailing rhetorical frame would have
it. In order to retain the consistency of this frame, most mass media would employ a number of
strategies which effectively put a distance between Slovenians and Bosnians, including
representing Bosnian refugees as Slovenia’s negative mirror image, as an intrusion of ‘the
Balkans’ into ‘Europe’. At the turn of the millennium, having successfully distanced itself from
‘the Balkans’ and undertaken negotiations for EU membership, Slovenia was — according to the

mass media — endangered by a new ‘tide of migration’, this time originating further in the ‘East’



15

(cf. Jalusi¢ 2001; Kuhar 2001a). However, far from being unambiguously positioned on the side
of ‘Europe’, Slovenia was now referred to as the ‘rampart’ or ‘threshold’ of the West, caught
between the ‘proper West’ (i.e. European Union) and the menace of ‘the East’ (including ‘the
Balkans’) (cf. Mihelj 2003b). Judging from existing analyses, Slovenske Novice (a tabloid),
Nedeljski Dnevnik, as well as some journalists writing for Delo, Vecer and occasionally also
Mladina (as well as Mag in the case of ‘illegal migrants’ and Slovenec in the case of ‘Bosnian
refugees’) were most active in defending the dominant frame. In contrast to that, Dnevnik and
Mladina, together with certain Delo and Vecer journalists (as well as some Republika journalists
in the case of ‘Bosnian refugees’), were critical of this same frame, and were supporting various
civil initiatives and nongovernmental organizations voicing concern about the rising Slovenian
xenophobia. In the case of media coverage of ‘illegal migration’, existing analyses provide also
some insight into the position of women magazines; Jana, Ona and Glamour mainly did not
create xenophobic opinion and Glamour published also some critical reflections (cf. JaluSi¢
2001). Finally, articles published by the Intolerance Monitoring Group (Petkovi¢ [ed.] 2001;
Petkovi¢ [ed.] 2003) established at the Peace Institute in Ljubljana in 2000, as well as articles
published in the periodical Media Watch issued by the same institution, were central to the
articulation of arguments critical of racism in the public sphere in Slovenia after 1998.

Another important part of the new symbolic geography arising on the territory of former
Yugoslavia and being put into practice with devastating results in the early 1990s was the
equation of religious and national communities (cf. Vrcan 2003; Perica 2002). In the new
Constitution adopted in 1991, Slovenia opted for a clear demarcation of State and Religion,
comparable to the one characteristic of France, yet some elements of legislation, for example
those regarding the role of religious institutions in education, depart from this model. Moreover,
on the level of media representations, Catholicism, or at least Christianity, appear as inextricably
related to Slovenianess, thus making it rather impermeable for non-Christian religions. This has
become apparent again in recent disputes regarding the building of an Islamic cultural centre
with a mosque in Ljubljana (the first mosque to be built in Slovenia); a number of discussions
were held about every conceivable argument why the construction of a mosque would be
harmful for the Slovenian national character (cf. Drago$ 2003: 47-53). In the period from
September 2001 to February 2002, mass media have participated in the perpetuation of the
dominant perception of the Muslim community and Islam as inherently alien to Slovenia.
However, they would only rarely foster explicitly intolerant views; in the period in focus,

intolerant articles were almost entirely limited to the weekly Mag (Dragos 2003: 37-47).



16

Moreover, on the basis of existing analyses one can also infer that the dominant frames
proved resistant to the full integration of the Roma into the Slovenian population. As in the case
of media representations of homosexuality, existing analyses (Erjavec et al. 2000; Pekovi¢ 2003)
point to an increase of representations that are critical of intolerant attitudes towards Roma.
Slovenia has recently seen also the publication of the first critical assessment of another
institutionalized practice crucial for the perpetuation of racism and intolerance towards the
Roma. As Alenka Janko-Spreizer has shown (2002), the dominant, and until now the only
available model of scientific treatment of the Roma in Slovenia — namely the model of
‘romology’ — amply participated in the perpetuation of representations which enhanced the social
division between the Roma and the rest of the population in Slovenia.

Yet another social group that was stigmatized in media discourses in Slovenia in the 1990s
are drug users. In 30 articles published in three different dailies and four weeklies in 2001,
analyzed by Mojca Pajnik (2001), drug addicts were, as a rule, designated as violators of the
existing norms and values.

In sum, judging from existing analyses of media coverage of various topics after 1990 in
Slovenia, a number of mass media are repeatedly featuring among those that initiated public
discussion on various aspects of social exclusion in Slovenia or countered exclusive discourses
gaining ground in the public sphere with relation to such issues. Among these, the weekly
Mladina and various publications issued by the Peace Institute, together with individual
Jjournalists writing for the dailies Delo, Vecer and Dnevnik, played a prominent role. Women’s
magazines, while participating in the reproduction of at least some of the aspects of the
traditional gender roles (especially the perception of motherhood and family life as crucial for
women), proved more resistant to some exclusivist discourses, such as nationalism or racism, at
least in their overt forms. On the other hand, the weekly Mag and especially the daily Slovenske
Novice, one of the most popular Slovenian tabloids, were repeatedly among those periodical

print media that were most prone to various forms of exclusivist discourses.

Conclusive Remarks: Obstacles to the Development of Non-Exclusivist Media Discourses

In the previous pages we have presented a short — and more or less lapidary — overview of the
post-World War II development in the ‘quality press’ in Slovenia, but also listed some of the
engagements and implications which went along with the political, economic, legal and also

mental changes, focusing on the period after 1990. In the concluding section, we will point to



17

some of the most important obstacles to the further development of non-exclusivist media
discourses in Slovenia. The limitations of the existing legal and economic arrangements of media
production have been already presented above and explored elsewhere (BaSi¢ and Hrvatin 2001).
Therefore, we will limit our discussion to two further aspects which, in our view, have not yet
received appropriate attention.

Firstly, it must be noted that while overt forms of intolerance are becoming increasingly
rare towards the late 1990s, the same lines of exclusion still persist in less explicit forms, and are
also still being supported by an important part of the population. A number of authors analyzing
representations appearing in print media in Slovenia have argued that the largest part of the
responsibility for the perpetuation of exclusivist discourses in media lies with the state
authorities, especially the government. Instead of introducing legal measures that would secure
an equality of citizens regardless of their sexual orientation, the authorities keep referring to the
public opinion, claiming that the population is not yet ready for such a change, at the same time
forgetting that they are themselves one of the instances affecting the changes in public opinion
(Kuhar 2003: 92). A similar conclusion was reached also by Srec¢o Drago$ (2003) in his analysis
of media representations of Islam and discussions on the level of local authorities in Ljubljana
regarding the location of the mosque. Those most responsible for the emergence of intolerance
are the largest and most influential political parties that form the government coalition and, as far
as the religious communities are concerned, those most responsible are the representatives of the
majority religion. At this point, it is important to note the discrepancy between the persistence of
illiberal attitudes in Slovenia after 1990 and the actual composition of the political sphere. Apart
from a two-year period immediately after the introduction of political pluralism in Slovenia
(1990-1992), and a short interlude in 2000, the state power in Slovenia has been constantly in the
hands of coalitions which have included the Liberal Democratic Party, i.e. the only political
party in Slovenia which overtly presents itself as liberal. Despite this self-characterization,
representatives of the party at both state and local levels have often shied away from presenting
liberal arguments, and have themselves contributed to the perpetuation of nationalism, racism,
chauvinism, religious intolerance and heteronormativity.

Another factor which has surfaced in a couple of analyses and is crucial for the assessment
of recent changes in media representations in Slovenia is the fact that many policy changes
introduced in the late 1990s and leading towards greater equality of citizens, constituted part of
Slovenia’s preparations for European integration, and were constantly presented as such by the
authorities and the media. For example, the preparations of legislation guaranteeing equal human

rights for both hetero- , bi- and homosexuals was presented as a necessary part of Slovenia’s



18

preparations for entering the European Union (Kuhar 2003: 39). Similarly, the introduction of
new policies regarding the Roma population in Slovenia was presented by the state authorities as
a necessary requirement that Slovenia must fulfil in order to be favourably assessed by the
European Union. On the other hand, opponents of the new legislation relativized the importance
of European institutions’ standards regarding minority protection (cf. Petkovi¢ 2003: 67-68.)
And finally, also the changes in immigration policies guaranteeing more protection for refugees,
asylum seekers and other non-registered migrants were represented as unavoidable adaptations to
the demands of the European Union (cf. Mihelj 2003b). This specific use of ‘Europe’ in public
discourses and also decision-making in Slovenia needs particular attention, since it allows for a
shift of responsibility for political decision making onto the European Union. The differences in
the representations of ‘Europe’ appearing in media representations of Bosnian refugees in 1992
and those characterizing representations of non-registered migration are particularly telling in

this respect.

References

Baki¢-Hayden, M. and R. M. Hayden (1992) ‘Orientalist Variations on the Theme “Balkans”. Symbolic
Geography in Recent Yugoslav Cultural Politics’, Slavic Review 51(1): 1-15.

Basi¢-Hrvatin, S. (1999) ‘Noge v politiki’, pp. 231-251 in Gaber-Anti¢, M. and Jeram (eds).

Basic-Hrvatin, S. and M. Milosavljevi¢ (2001) Media Policy in Slovenia in the 1990s. Regulation,
Privatization, Concentration and Commercialization of the Media. Ljubljana: Mirovni institut (Series
Mediawatch).

Basi¢-Hrvatin, S. (2002) Serving the State or the Public? The Outlook for Public Service Broadcasting in
Slovenia. Ljubljana: Mirovni inStitut (Series Mediawatch).

Bebler, A. (2002) ‘Slovenia’s Smooth Transition’, Journal of Democracy 13(1): 117-140.

Bervar, G. (2002) Svoboda neodgovornosti: samoomejevanje v medijih v Sloveniji. Ljubljana: Mirovni
inStitut (Series Mediawatch).

Bourdieu, P. (1991 [1982]) ‘Authorized Language: The Social Conditions for the Effectiveness of Ritual
Discourse’, in Language and Symbolic Power, translated by Gino Raymond and Matthew Adamson.
Cambridge, Oxford: Polity Press.

Brubaker, R. (1996) ‘Rethinking Nationhood: Nation as Institutionalized Form, Practical Category,
Contingent Event’, pp. 13-22 in Brubaker R.: Nationalism Reframed. Nationhood and the National

Question in the New Europe. Cambridge, New York, Melbourne: Cambridge University Press.



19

Carmichael, C. and J. Gow (2000) Slovenia and the Slovenes. A Small State and the New Europe.
London: Hurst and Co.

Debeljak, A. (2003) *European Forms of Belonging’, draft version of a paper for the conference Joining
the Club, Collegium Budapest, April 28-29, 2003, Budapest.

Douglas, M. (1986) How Institutions Think. London: Routledge & Keegan Paul.

Dragos, S. (2003) ‘Islam in suicidalno podalpsko pleme’, pp. 34-53 in B. Petkovi¢ (ed.).

Erjavec, K., S. Basi¢-Hrvatin, and B. Kelbl (2000) Mi o Romih. Diskriminatorski diskurz v medijih v
Sloveniji. Ljubljana: Open Society Institute (Series Mediawatch).

Gaber-Anti¢, M. and J. Jeram (eds) (1999) Zenske, politika, demokracija: za vecjo prisotnost Zensk v
politiki. Ljubljana: Urad za Zensko politiko.

Gellner, E. (1987) Nationas and Nationalism. Oxford: Basil Blackwell.

Gellner, E. (1998) Nationalism. London: Phoenix.

Giorgi, L. (1995) The Post-Socialist Media: What Power the West? The Changing Media Landscape in
Poland, Hungary and Czech Republic. Aldershot, Brookfield USA, Hong Kong, Singapore, and
Sidney: Avebury.

Gorse, M. (2000) Casnik Delo v prostoru in ¢asu (unpublished Graduation Thesis). Ljubljana: Fakulteta
za druzbene vede.

Hayden, R. M. (1999) Blueprints for a House Divided: The Constitutional Logic of the Yugoslav Crisis.
Ann Arbor: University of Michigan Press.

Hribar, T. (1987) ‘Slovenska drzavnost’, Prispevki za slovenski nacionalni program, thematic issue of
Nova revija 6(57): 3-29.

HrZzenjak, M., K. H. Vidmar, Z. Drglin, V. Vedramin, J. Legan and U. Skumavc (2002) Njena
(re)kreacija. Zenske revije v Sloveniji. Ljubljana: Mirovni inititut (Series Mediawatch).

Hvale, P. (2001) Zabavni tisk v Sloveniji v letih 1985 in 1995 (unpublished Graduation Thesis). Ljubljana:
Fakulteta za druzbene vede.

Jalus$ic, V. (1997 [1994]) ‘Troubles with Democracy: Women and the Slovene Independence’, pp. 135-

158 in J. Benderly and E. Kraft (eds).

Jalusi¢, V. (2001) ‘Ksenofobija ali samoza$¢ita. O vzpostavljanju nove slovenske drzavljanske identitete’,
pp. 13-43 in B. Petkovi¢ (ed.).

Janko Spreizer, A. (2002) Vedel sem, da sem Cigan — rodil sem se kot Rom: znanstveni rasizem v
raziskovanju Romov. Ljubljana: Institutum Studiorum Humanitatis — Fakulteta za podiplomski
humanisticni Studij.

Keane, J. (1992 [1991]) Mediji in demokracija. Ljubljana: Znanstveno in publicisticno srediSce.

Klinar, P. (1984) ‘On the Knowledge about Each Other among Yugoslav Nations and Nationalities and
Relations between Them’, pp. 109-120 in Towards Democratic Communication. Mass
Communication Research in Yugoslavia, Ljubljana: Yugoslav Centre for Theory and Practice of Self-

Management Edvard Kardelj.



20

Kramberger, T. (2003) ‘Od Joining the Club h grotesknosti slovenske adaptacije na neoliberalizem’

[‘From Joining the Club to the Grotesque Slovenian Adaptation to Neoliberalism’] Druzboslovne
razprave 19(43): 77-95.

Kramberger, T., S. Mihelj and D. B. Rotar (2002a) Obravnavanje kulture v slovenskih medijih
(unpublished research report; i.e. some segments published in review Monitor ISH, infra 2002b).
Ljubljana: Institutum Studiorum Humanitatis: 294ff.

Kramberger, T., S. Mihelj and D. B. Rotar (2002b) ‘Reprezentacije kulture v slovenskih medijih /
Representations of Culture in Slovenian Media / Représentations de la culture dans les médias
slovenes’, Monitor ISH 4(1-4): 203-232.

Kubhar, R. (2001a) “Zagrabiti in izgnati. Vzorec ksenofobi¢nega diskurza v Slovenskih novicah’, pp. 44-
55b in B. Petkovic (ed.).

Kuhar, R. (2001b) ‘Favo-ritke’, pp. 114-135 in B. Petkovi¢ (ed.).

Kuhar, R. (2003) Medijske podobe homoseksualnosti. Analiza slovenskih tiskanih emdijev od 1970 do
2000. Ljubljana: Mirovni institut (Series Media Watch).

Kuzmani¢, T. (1997 [1994]) ‘Strikes, Trade Unions, and Slovene Independence’, pp. 159-179 in
Benderly, J. and E. Kraft (eds).

Kuzmani¢, T. (2003) ‘Ksenofobija v nekdanji SFR Jugoslaviji in v postsocialisti¢ni Sloveniji’, pp. 24-33
in Petkovi¢ (ed.) Porocilo skupine za spremljanje nestrpnosti 02.

Lunder, S. (2001) Politicna propaganda in tisk za otroke. Primer Cicibana od sprememb ustave leta 1974
do osamosvojitve Slovenije leta 1991 (unpublished Graduation Thesis). Ljubljana: Fakulteta za
druzbene vede.

Magas, B. (1992) The Destruction of Yugoslavia. Tracking the Break-up 1982-1992. London and New
York: Verso.

Mihelj, S. (2003a) ‘Rituals, Nation/State: The Role of Media Rituals in Legitimizing the Independence of
Slovenia’, paper presented at the conference Religions and Generations, organized by the International
Society for the Study of Religion in Turin, Italy (July 2003).

Mihelj, S. (2003b) ‘Negotiating Slovenian Europeaness through Mass Media Coverage of “Bosnian
Refugees” and “Illegal Migration™’, in Bondebjerg, I. and P. Golding (eds) Media Cultures in a
Changing Europe. Bristol: Intellect Books (forthcoming in 2003).

Pajnik, M. (2001) ‘““Mamilasi” ali “zapozneli rockerji prve generacije”. Porocanje tiska o uporabnikih
prepovedanih drog’, pp. 136-153 in Petkovi¢, B. (ed.).

Pajnik, M. (2003) ‘“Natakar, Ukrajinko prosim!” Medijska reprezentacija prostitucije’, pp. 144-159 in
Petkovi¢ (ed.).

Pavlovi¢, P. (2002) Katoliska cerkev, mnoZicni medii in odnosi z javnostmi (unpublished Graduation
Thesis). Ljubljana: Fakulteta za druZbene vede.

Perica, V. (2002) Balkan Idols. Religion and Nationalism in Yugoslav States. Oxford: Oxford University

Press.



21

Petkovi¢, B. (ed.) (2001) Porocilo skupine za spremljanje nestrpnosti 01. Ljubljana: Mirovni inSitut.

Petkovi¢, B. (ed.) (2003) Porocilo skupine za spremljanje nestrpnosti 02. Ljubljana: Mirovni inSitut.

Petkovi¢, B. (2003) ‘Romi v Sloveniji — tujci za vedno? Boj med politiko vklju€evanja in zavracanja
Romov’, pp. 54-75 in Petkovi¢, B. (ed.).

Popov, N. (ed.) (2000 [1996]) The Road to War in Serbia. Budapest: Central European University Press.

Pusnik, M. (1999) Medijski diskurz in upravljanje z nacionalno identiteto. primer Podjune na Avstrijskem
Koroskem Pliberk/Blieburg (unpublished Graduation Thesis). Ljubljana: Fakulteta za druzbene vede.

Ramet, S. P. (1992) ‘The Role of the Press in Yugoslavia’, pp. 414-441 in Allcock, J. B., J. J. Horton and
M. Milivojevic (eds) Yugoslavia in Transition: Choices and Constraints: Essays in Honour of Fred
Singleton. New York: St. Martin’s Press.

Repe, B. (1990) Obracun s Perspektivami. Ljubljana: Znanstveno in publicisti¢no sredisce.

Repe, B. (2001) Slovenci v osemdesetih letih. Ljubljana: Zveza zgodovinskih druStev Slovenije.

Repe, B. (2002) Jutri je nov dan. Slovenci in razpad Jugoslavije. Ljubljana: Modrijan.

Robinson, G. J. (1977) Tito’s Maverick Media. The Politics of Mass Communications in Yugoslavia.
Urbana, Chicago, London: University of Illinois Press.

Rotar, D. B. (1989) Pisma iz mojega Bantustana. Ljubljana: Drzavna zalozba Slovenije.

Rotar, D. B. (1993) ‘Le revers de I’Europe’, Filozofski vestnik 14(2): 179-212.

Rotar, D. B. (2002) ‘Konstitucija nacionalnega interesa in raba merila nacionalnega v slovenski kulturni
politiki / The Constitution of the National Interest and the Uses of the National as a Criterion in the
Slovene Cultural Politics / La formation de ’intérét national et I’utilisation du critere national dans la
politique culturelle slovene’, Monitor ISH 4(1-2): 211-218.

Senié, N. (2002) Tisk, radio in novinarstvo v Ljudski republiki Sloveniji (1945-1946) (unpublished
Masters Thesis). Ljubljana: Fakulteta za druZbene vede.

Slapsak, S., M. Milosevi¢, R. Cveti¢anin, S. Mihailovi¢, V. C. Kazimir and S. Gredelj (eds) (1997) The
War Started at Maksimir. Hate Speech in the Media (Content Analysis of Politika and Borba
Newspapers, 1987-1990). Belgrade: Media Center.

Snyder, J. and K. Ballantine (1996) ‘Nationalism and the Marketplace of Ideas’, International Security
21(2): 61-96.

Sparks, C. (1998) Communism, Capitalism and the Mass Media. London, Thousand Oaks and New
Delhi: Sage Publications.

Splichal, S. (1992) Izgubljene utopije. Paradoksi mnoZicnih medijev in civilne druzbe v postsocializmu.
ljubljana: Znanstveno in publicisticno sredi§¢e (Series DruZzboslovje).

Supanci¢, T. (2002) Reprezentacija marginalnih druzbenih skupin v tedniku Mladina (unpublished
Graduation Thesis). Ljubljana: Fakulteta za druzbene vede.

Thompson, M. (1994) Forging War. The Media in Serbia, Croatia and Bosnia-Hercegovina. Article 19,
International Centre Against Censorship.

Tome, G. (1997 [1994]) ‘The politics of punk’, pp. 113-134 in Benderly, J. and E. Kraft (eds).



22

Trifunovska, S. (1994) Yugoslavia through Documents. Dordrecht: Martinus Nijhoff Publishers.

Vrcan, S. (2003) ‘Faith and State: The Exemplary Case of Former Yugoslavia’, Transeuropéen, issued as
Les religions en politique/Religions in Politics, 23: 51-64.

Woodward, S. L. (1995) Balkan Tragedy: Chaos and Dissolution after the Cold War. Washington, D.C.:
Brookings Institution Press.

Zarkovic Bookman, M. (1991) The Political Economy of the Discontinuous Development and Inter-
Regional Conflict. New York, Westport, Connecticut, London: Praeger.

Zibret, A. (2002) éasopisna hisa Delo (unpublished Graduation Thesis). Ljubljana: Filozofska fakulteta.

Dosje MM—Velika knjiga slovenskega oglasevanja. Ljubljana: Marketing Magazine, March 2003.

www.delo.si (last accessed 13 October 2003).

www.dnevnik.si (Iast accessed 13 October 2003).

www.druzina.si (last accessed 13 October 2003).

www.vecer.si (last accessed 13 October 2003).



